Nieuw-Zeeland week 2, 3 en 4

14 december 2016 - Taumarunui, Nieuw-Zeeland

Het is al even geleden dat we wat gepost hebben, dus hierbij weer een update van onze belevenissen: we vermaken ons nog steeds erg goed! We hebben (inmiddels al een paar weken geleden) een duik gemaakt bij de Poor Knights Islands. Daarbij hebben we een mooi stukje onderwaterwereld ontdekt (zie foto's op instagram "deborakaterberg") en op de terugweg vanaf de boot hebben we dolfijnen gezien en later ook nog een orka! Supergaaf en onverwacht!

Later in Coromandel kwamen we, terwijl we over het strand liepen, de eigenaresse tegen die hier en daar in het zand froete met haar handen. Het bleek dat ze cockles (schelpdieren) aan het zoeken was voor het avondeten en natuurlijk mochten we helpen. Als dank kregen we vervolgens ook een lading cockles mee inclusief instructies voor de bereiding. Nou zijn we beiden niet zulke helden met het eten van schelpdieren, dus die avond voelde een beetje als fear factor (weet je nog dat programma waarbij kandidaten soms ook onmogelijk vieze dingen moesten eten), maar we hebben er allebei een paar geprobeerd! Volgende keer gaan we gewoon weer voor vlees ... ;-)

Via Hobbiton, waar Reinier een amber ale heeft gedronken in de Green Dragon, zijn we door gereisd naar Rotorua, vulkanisch/geothermisch gebied! Het grondwater is daar zo warm dat op sommige plekken de sloten/vijfers etc stomen en dat de modder kookt! Het geeft af en toe een rotte-eier-geur, maar gelukkig was dat alleen met vlagen. Het voordeel van thermisch gebied is dat er veel moois te zien is in de natuur. Zo hebben we een gifgroen meer gezien en helder blauw water met koperrode kanten en een geiser! Een ander voordeel van thermisch gebied is de overvloed aan spa's! We hadden een mooie spa gevonden die combineerde met een camping en daar hebben we lekker een paar dagen gerelaxd.

In het gebied rond Rotorua is ook veel te leren over de Maori-cultuur. We zijn naar een show geweest waarbij we naast leren over de gebruiken, ook het traditionele eten konden eten (Hangi). Maar voordat het zover was hadden ze een vrijwilliger nodig, Reinier stapte naar voren en zo bleek hij opeens stamhoofd te zijn van alle 200 toeristen. Hij werd Chief Holland, Chief of the Tribe from the Four Winds! Na een intimiderende dans van het Maori-stamhoofd sloten de stamhoofden vrede, werd er door beide gespeecht en begroeten ze elkaar met een hongi (de typische neuzen-tegen-ellaar-groet).

Ons volgende avontuur was het beklimmen van Mt Tongariro! 19,4 km, de eerste helft alleen maar stijgen, mist op de top met af en toe een vlaag uitzicht en daarna dalen, dalen, dalen. Zwaar maar gaaf!

Via wat omwegen zijn we daarna bij Waitomo Caves beland, waar we met een 27m abseil de grotten in zijn gegaan om daar te "tuben" en te "caven". Tuben is op een opblaasband (in een wetsuit en met een lampje op je helm) door de grotten raften, heel cool! Op gegeven moment moesten we onze lampjes ook uit doen en toen werden we bijgelicht door de Glowworms. Caven is dat je je door smalle openingen in de rosten wurmt, erg spannend en ook wel even benauwd als je vast denkt te zitten!

Vanaf Waitomo zijn we verder gereisd naar de mooie Mt Taranaki en later de Forgotten World Highway op. In de Forgotten World hebben we in de onafhankelijke republiek van Whangamomona gezellig een biertje gedronken met wat locals en een van hun (Doug, 61) bleek te werken op de camping waar we wilden overnachten, dus zijn we daar vervolgens gezamenlijk heen gereden. Daar aangekomen werden we uitgenodigd voor een BBQ met zelf-geschoten hert en kip. Het was een super avond met een lekker kampvuur en een kijkje in het leven van een local!

We zijn nu aangekomen bij het einde van de Forgotten World Highway en gaan ons rustig richting Wellington begeven voor de oversteek naar het zuidereiland. Tot de volgende update!

Liefs, Reinier en Debora

1. Willemijn:
    14 december 2016
    Wat een schitterende foto's en mooie verhalen. Geniet van elkaar en al het moois wat jullie daar zien!

Xx
  2. Christiane:
    15 december 2016
    Lieve Debora, beste Reinier,
    Wat een geweldige reis ! Bedankt voor jullie verslag, ben al beniweud over het volgende ! Fijne kerst aldaar. Een een mooi begin van 2017 : het kan niet verkeerd gaan, denk ik. Lieve groet, Christiane