Merry Christmas!

25 december 2016 - Richmond, Nieuw-Zeeland

Kerst is misschien wel hèt moment dat we merken dat we aan de andere kant van de wereld zitten, in alle opzichten. Waar in Nederland de dagen korter worden, 's avonds de kaarsjes aan gaan, kerstbomen versierd zijn en de familie samen komt, zitten wij lekker in ons t-shirt in het zonnetje. Om toch een beetje in de kerst stemming te komen zijn we bij een voorstelling van een kinderkoor geweest. In korte broeken en sandalen zongen ze over een witte kerst... In aanvulling daarop hebben we een kerst-spotify-lijst gemaakt voor in de auto, maar het blijft gek om Mariah Carey te horen terwijl we door de zonnige sounds gaan.

Toch weten we het samen kersterig te maken. Aan de hand van de zelfgemaakte adventkalender gekregen van Debora's nichtjes, houden we de dagen tot kerst bij. Ook hebben we kerstverlichting in de auto (dankjewel Nadine!) en kerstverlichting voor aan de tent (op zonne-energie nota bene). Kerstbomen zien we niet zoveel, maar de Nieuw Zeelanders kiezen gewoon een boom op de oprijlaan en hangen daar wat versieringen in. De echte Nieuw Zeelandse kerstboom daarentegen kom je gewoon in de natuur tegen. Deze mooie groene boom heeft de eigenschap rond kerst heel veel rode bloemen te dragen en wordt daarom toepasselijk 'kerstboom' genoemd.

Sinds de vorige blog zijn we verder getrokken naar het zuiden. Via Wanganui zijn we naar Himatangi beach gegaan. Het weer was hier zo lekker dat we een dagje extra zijn gebleven en we vermaken ons met strandwandelen, lezen en spelletjes spelen. We zijn bijna klaar voor de oversteek naar het zuidereiland, maar eerst nog de laatste stop in Wellington. We bezoeken hier het Te Papa museum met interessante tentoonstellingen over vulkanen en aardbevingen en over Wereld Oorlog 1. Verspreid over twee dagen bezoeken we ook nog twee uitkijk punten en de botanic gardens.

De tocht naar het zuidereiland is 3 uur op een ferry, waarbij we al een mooie kijk krijgen op de Queen Charlotte Sounds. Een paar dagen later laten we ons door de watertaxi afzetten op de Queen Charlotte Track en lopen we 24 km door de prachtige natuur die langs verschillende baaien voert. We overnachten op de track en de tweede dag mountainbiken we 23 spannende kilometers over de track, de eerste paar km heuvelopwaarts, maar daarna hebben we de zwaartekracht gelukkig vooral in ons voordeel.

Het noorden van het zuidereiland is ook een bekende wijnstreek. Na de zware inspanning besluiten we te ontspannen met een wijnproeverij bij wijnhuis St. Clairs en we kiezen een lekkere rode en witte wijn voor kerst. Wat hier ook in de regio te vinden is, is goud! We besluiten ons geluk te beproeven en zoeken de camping op waar Alfons en Ilse jaren geleden ook wat goud vonden. We treffen het goed, want ondanks dat er maar weinig gasten zijn, is er wel een professionele amateur goudzoeker die bereid is ons de geheimen van het vak te leren. Dankzij de goede (gouden ;) ) tips heeft Debora in haar eerste pan al een vlokje goud en ook bij Reinier is het na drie pannen raak! We blijven anderhalve dag zoeken en het resultaat mag er wezen, zie foto's ;-)

Op moment van schrijven zitten we in Richmond na te genieten van ons kerstdiner en bereiden we ons voor op de volgende avonturen (zeilen? Kayakken? Wandelen?) in Abel Tasman National Park.

We wensen jullie allemaal een vrolijk kerstfeest!

Liefs, Reinier en Debora

1. (Namens) Oma K:
    25 december 2016
    Wat leuk om jullie zo kunnen volgen. Prachtige foto's in een prachtig land. Nog geen regendruppel op jullie foto's gezien . Leuke jaarwisseling (uiteraard ook uren vroeger dan bij ons)! Geniet ervan!